عقل و عشق

http://rezap502.epage.ir

هفته معلم مبارک
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٠:۳۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ اردیبهشت ۱۳٩٥
 

باز هم هفته معلم رسید و چند نفر نمونه شدند و .... مشکلات آموزش حل شد

خدا را شکر

اما من تبریک میگویم به معلمان بی ادعا

آنان که بی ریا  و بدون تبلیغات خدمت به مردم میکنند

و گونی گونی بجای افتخار ثواب می برند

نه کسی را بازی می دهند و

نه با کلمات بازیچه کسی می شوند و نه...

 

نمونه شدن برای یک سال مهم نیست

ماندگار شدن برای تمام عمر هنر است


از خود می پرسم چرا معلم نمونه باید افراد مسن و یا با سابقه و یا کادر اداری که برای دوسال آخر بازنشستگی به مدارس آمده اند و با روش های نوین تدریس آشنایی ندارند و گاهاً فقط پرونده و کاغذ بازی آنها زیاد بوده نمونه می شوند پس ملاک واقعی چیست؟

یکی از فعالیت های مرسوم در آموزش و پرورش، انتخاب معلم نمونه است. اغلب در اواخر ترم اول تحصیلی، مدارس اقدام به انتخاب معلمی نمونه از میان معلمان مدرسه خود می کنند. همین سیر ادامه پیدا می کند و در میان معلمان منطقه ، استان و کشوری هم معلمینی به عنوان معلم نمونه انتخاب می گردند. نکته بسیار مهمی که این انتخاب برای معلمان دارد، اول از همه همان تشویق معنوی است که شاید بعضا با چاشنی مادی – در حد سفر مشهدی یا حج یا پراید – همراه باشد. اما نکته دیگر پایه و گروه هایی است که معلمین نمونه کسب می کنند. پایه حقوق معلمین می تواند از طریق تشویق نامه ها، پژوهش های انجام داده شده، دوره های گذرانده و سنوات آمورزشی بالا رود.

اما نکته مهم این است که سیر انتخاب معلمین نمونه بسیار جالب توجه است. تا مدتها که انتخاب معلم نمونه کم از گزینش هایی نبود که اینجا و آنجا درباره آنها شنیده ایم. اما بعد از اینکه قرار شد ملاک و معیار مشخصی برای انتخاب این معلمین برگزیده شود، سیر این ملاک ها و شاخص ها در دوره های مختلف، جالب توجه است.

شنیده شده است که انتخاب معلمان نمونه در مدارس امسال شیوه ای عجیب پیدا کرده است. برای این انتخاب ابتدا مدیر، معاونان و مشاور مدرسه دور هم جمع می شوند. حدود هیجده معیار اخلاقی وجود دارد که باید این داوران و نمره دهندگان آنها را مد نظر قرار دهند. اما برای گزینش باید از مقایسه زوجی انتخاب کنند. برای این مقایسه دو به دو آموزگاران را با هم مقایسه می کنند. در این مقایسه باید حتما یکی از معلمان را بر دیگری ترجیح دهند. اگر این ترجیح زوجی درباره میزان سواد، سابقه تحصیلات و رضایت دانش آموزان از معلمان بود، این مقایسه، شاید معقول می بود. اما این گزینش ها باید از منظر اخلاقی بررسی شود. متاسفانه مسئولین آموزش و پرورش هنوز نمی توانند به این مسئله واقف شوند که ما به هیچ ترتیبی نمی توانیم اخلاق و خصوصیات دینی و اسلامی معلمی را بصورت زوجی مقایسه کنیم. یکی نیست به این مسئولین محترم برساند که آیا به واقع نمونه ترین معلمان آنهایی هستند که حجاب بهتری دارند و یا زوایای مذهبی زندگیشان درخشان تر است؟ آیا علم بهتر ، روش تدریس بهتر و معیارهای بهتری برای گزینش نیست؟ لااقل معیارهای بهتری برای این مقایسه زوجی بی ملاحت انتخاب شده،وجود ندارد؟من نمی دانم کسی که شد معاون و مدیر، می تواند درباره میزان اعتقادات دیگر نظر دهد، آن هم نظری زوجی؟

متاسفانه هر روز که می گذرد بیشتر از روز پیش سعی می کنیم در اعتقادات و بینش های افراد سرک بکشیم. یکی نیست به این مسئولین بگوید، یک معلم خوب ریاضی باید خوب ریاضی درس دهد. یک معلم خوب، سواد دارد و در پی کسب آن است. فکر نمی کنم در هیچ جای دیگر لیستی از افراد را در یک دست قرار دهند و بگویند دو به دو آنها را از منظر اخلاق و دینداری مقایسه کن. و سر آخر یکی را باقی بگذار. اگر قرار به گنجاندن معیار خلق خوش در بین معلمان است، می توان به آرا و نظرات خود دانشجویان رجوع کرد. نه اینکه قضاوت را به جمع محدودی سپرد. جمع محدودی که لاجرم برای حضورشان باید از فیلتر آقایان گذر کرده باشند.

اما شاخص هایی که باید به شکل زوجی درباره معلمان نمونه لحاظ گردد لیست زیر می باشد:

شاخص های اخلاقی – تربیتی عبارتند از : ارزشهای دینی – رعایت انضباط کاری – تعهد، پشتکار و جدیت در کار –  انعطاف پذیری ،انتقاد پذیری و مشورت –  اخلاق و رفتار مناسب با اولیا  و دانش آموزان و همکاران –  مخاطب شناسی، مکان شناسی، زمان شناسی و توانایی ایجاد انگیزه در فراگیران – آراستگی ظاهری، وقار و متانت و عفت کلام – احساس مسئولیت در شناسایی و رفع مشکلات دانش آموزان – قاطعیت، اعتدال و اجتناب از افراط و تفریط – بینش وسیع و قدرت بیان – برخورداری از وسعت اطلاعات قرآنی عمومی و تربیتی

شاخص های علمی – آموزشی عبارتند از : افزایش معلومات و مهارتهای شغلی – انتقال مهارتهای شغلی به دیگران و گذراندن دوره های ضمن خدمت – ابتکار ، خلاقیت و نوآوری – مدیریت کلاس و مدرسه – برنامه ریزی تدریس و اجرا – نظارت، سنجش و ارزیابی، تولید و پیگیری تکنولوژی آموزشی و ارتباطات

 پی نوشت: شنیدم که سرپرست فعلی آموزش و پرورش در سفر استانی اخیر در میان معلمان، صحبت هایی را کرده که باعث دلخوری آنها شده و جلسه سخنرانی ایشان را ترک کرده اند. این در حالی است که چندی پیش جناب آقای احمدی مدعی شده بودند که هیچ بدهی در قبال معلمینی که ظاهرا بعضا ماههاست حقوق دریافت نکرده اند، ندارد.