عقل و عشق

http://rezap502.epage.ir

مدارس هوشمند هم به استان ما اومد
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٠:٠٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٧ آذر ۱۳٩٠
 

ادامه را مطالعه فرمایید


چندی قبل مقاله ای نوشتم با عنوان چرخ را دوباره اختراع نکنیم به مذاق بعضی از آقایان خوش نیامد تصمیم گرفتم در مقابل بسیاری از طرح آبکی سکوت کنم اما این یکی یکهفته است تاثیر سختی روی اعصاب آموزشی من گذاشته است.
هوشمند سازی مدارس با طرح مستقیم وزارت متبوع و با بیش از میلیارد تومان هزینه برای چند درصد از مدارس دولتی بدون بستر سازی مناسب و بدون توجه به مطالعات و تحقیق های انجام گرفته در سال 1306 در ایران تا کنون که قریب به 80 سال است این طرح در ایران هر دهه یکبار اجرا می گردد و نتایج آن اصلا در  این طرح جدید آقایان که بسیار عجله هم دارند لحاظ نشده است.
در این طرح بظاهر جدید که باعث شده بسیاری از طراحان و سازندگان دستگاه های نوین و تاجر های وارداتی آنها با دندان گرد تهیج شوند و معلمان و مجریان این سفره که این خوراک برای ایشان پخته شده را مات و مبهئوت گذاشته .... علاوه بر هزینه بالا نتایج احتمالی و عواقب نا خواسته آن نیز بایدبررسی می شد که نشد .
در سال 1383 همین موج مارد آموزش و پرورش شد و بسیاری پول هنگفتی از بابت ورود رایانه و پرژکتور سقفی به جیب زدند بطور مثال یکی از دبیرستان های شهر ما 50 میلیون تومان هزینه فقط نصب پرژکتور در تمامی کلاس های آن شد که الان بلا استفاده به سقف کلاس چسبیده است
چندی قبل در استان ما با یک بخشنامه فوری مسئولین فن آوری ادارات اسامی تمامی همکاران را جمع کردند که در برنامه بازدید نمایشگاه مداس هوشمند می خواهند شرکت کنند را روی لوح فشرده بفرستید ....دو روز بعد مدیران و معاونان در اینترنت برای بازدید از نمایشگاه و شرکت در کلاس ثبت نام کنند ..... دو ر.ز بعد همه ثبت نام کنند دو ساعت ضمن خدمت دارد .... دو روز بعد همه بروند اینترنت ثبت نام کنند و مطابق برنامه بیایند چون 3 امتیاز دارد .... فقط در روز و ساعت مشخصی شده بیایید
و ... در روز مشخص شده رفتم بالاترین آبادی شهر و بالاترین خیابان و آخرین محوطه نیمه ساخته که بعد از آن اتوبان بود

سالنی بود با حدود 20 شرکت داخلی و .... که یکسری کاتلالوگ و ابزار و ... گذاشته بودند
همکاران اداره کلی کسی را تحویل نمی گرفتند و چون  مشغول(...) ... مشغول تکریم ارباب رجوع بودند ( مثلاً) سپس وارد کلاس آموزشی شدیم یک نرم افزار ذخیره شده در سیستم با صدای دو رگه شخصی که مشخص بود آنقدر از صبح آن مطالب را گفته که صدایش گرفته بود گوش تا گوش نشسته بودند و شخص از حاضرین خواست تا نرم افزار فلش و توضیحات را تا آخر با دقت بشنوند........ او بوسیله تابلو هوشمند ؛ در خصوص لذت یاد دادن و اینکه چقدر زیبا می توان درس داد توضیحاتی داد و من بعد از کلاس که اکثراً مثل من با چند علامت سوال روی سر از سالن خارج میشدیم  دوباره وارد سالن نمایشگاه شدیم
ارزانترین تجهیزات فقط نمایش برای یک کلاس قریب به 5 میلیون تومان در می آمد به شرط آنکه هر معلم و یا مدرس خودش لب تابش را بیاورد این بجز هزینه کابل کشی ؛ شبکه بندی ؛  سرور اصلی ؛ محل نگهداری تولیدات الکترونیکی ؛ اتاق تولید و دوره های آموزش ؛هزینه نصب ؛ نگهداری و نرم افزار و.... بود  که باید مدرسه آنها را جداگانه برنامه ریزی کند تا مدرسه او هوشمند شود
با این مقدمه خود بخوان که چه سفره ای پهن شده  است و آموزش شهید چه تجملاتی خواهد شد
 
دو تا متن از دو تا کتاب مهم دانشگاهی می نویسم که پشت مطالب اون سالها تحقیق خوابیده و آدرس دقیق آنرا هم خدمتتون ارائه می کنم؛ خودتون بخونید و قضاوت کنید

کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی – مولف خدیجه علی آبادی – انتشارات پیام نور- 1386

صفحه 7

در سال های 1900 کارخانه های سازنده ابزار شروع به ساختن انواع پرژکتور ها کردند. گرچه در ابتدا هدف آنها این نبود که از پرژکتور ها در مدارس استفاده شود ولی کم کم این ابزار در مدارس رسوخ کردند. ابزار ها قادر بودند تصاویری را بر روی پرده نمایش دهند و گاه همزمان صدا را نیز با تصویر تولید می کردند. از  آنجا که ساختن این ابزار بیشتر هدف تجاری داشت پس موادی که به وسیله این ابزار نمایش داده می شدند نیز بیشتر هدف سرگرم کردن را داشتند و مواد مورد نیاز مدارس تولید نمی شدند. فیلمهایی که در مدارس نمایش داده می شدند فیلمهای مستندی بودند که در رابطه با نحوه زندگی مردم دنیا حقایقی ارائه می دادند. در این سالها افراد متخصصی که با این ابزرا کار می کردند و در رشته موجود بودند مهندسین الکترونیک و تکنسینها بودند. هیچ گونه تحقیقی هم در رابطه با کارآیی ابزرا صورت نمی گرفت. بیشتر اوقات دستگاهها به علت نداشتن سرویس به موقع، قطعات، یا فردی که بتوانند با آنها کار کند بلااستفاده اندند. خیلی زود مدارس پی بردند که صرفا مجهز بودن به ابزارهایی چون انواع پروژکتورها، یا ضبط صوت و گرامافون نمی تواند پاسخگوی نیازهای آنها و مشکل گشای معضلات آموزشی باشد.

 

صفحه 12

مرحله اول

در کشور ما از سال 1306 (ه.ش) به بعد از مدارس اقدام به ایجاد آزمایشگاههای فیزیک، شیمی و علوم زیستی کردند(لطفی پور،1364). اما عواملی سبب عدم موفقیت این مراکز و راکد ماندن فعالیتهای آنان شد که نداشتن کادر متخصص، کمبود ایزار و مواد مورد نیاز و عدم اعتقاد به کاربرد این ابزار و روش از آن جمله اند. در سال 1308 وزارت فرهنگ (سابق)، اداره کل هنرهای زیبا را تاسیس کرد. این اداره علاوه بر نظارت بر کلیه فعالیتهای ذهنری، مسئولیت استفاده از وسایل سمعی و بصری مدارس را نیز عهده دار بود. ایجاد آزمایشگاههای سمعی و بصری دانشسرای مقدماتی و دانشسرای عالی نیز جزء فعالیتهای این اداره بوده است.

پس می توان گفت که در ایران نیز ابتدا ابزار و وسایل سمعی و بصری بدون توجه به نیازها خریداری و در مراکزی نگهداری می شد. فیلمها و مواد مورد نیاز نیز بدون توجه به فرهنگ و زبان مردم، و عدم امکان ترجمه همه آنها از خارج خریداری و در اختیار مدارس و دانشگاهها قرار می گرفت. هنوز هم در پاره ای از مدارس شاهد قفسه های خاک گرفته پر از ابزار هستیمکه هیچگونه استفاده معقولی از آنها به عمل نمی آیدو. همچنین هنوز هم شاهد آرشیوهای فیلم بعضی از دانشگاهها هستیم که به علت عدم تناسب مجموعه شان با فرهنگ مردم و عدم آشنایی دانشجویان به زبان مواد ارائه شده، در حال فاسد شدن هستند. گرچه هم ابزار و هم مواد برای تدریس در نظر گرفته شده اند ولی عدم آشنایی معلمین با مواد و ابزار و فقدان وقت و علاقه از سوی معلمین سبب گردیده که سرمایه ها راکد بمانند.

کتاب مدیریت یادگیری نوشته ایور کی دییویس و ترجمه دکتر داریوش نوروزی- انتشارات راهگشا- شیراز 1373
صفحه 18
دو برداشت متفاوت از تکنولوژی در مدارس
برداشت اول: این مفهوم اساساً یک رویکرد سخت افزاری است و بر اهمیّت وسایل کمک آموزشی تاکید دارد. ریشه های این مفهوم را می توان در کاربرد علوم فیزیکی در نظام آموزش و حرفه آموزی پی گیری کرد. سلطه ی این چنین مفهومی از تکنولوژی آموزشی در اکثر نوشته های مربوط به این رشته عینیّت دارد . در رابطه با این دیدگاه، این تصور شایع است که تکنولوژی ماشین ها با تکنولوژی تدریس ارتباط نزدیکی دارند و نقطه نظر های مترّقی در آموزش همیشه با مدرن ترین پروژکتور ها و آزمایشگاه های زبان ملازم است . در این جا ذکر این نکته جالب است که ماشین آموزشی تنها وسیله ی مکانیکی است که صرفاً به قصد ارضاء یک نیاز آموزشی ابداع شده است . سایر وسایل دیداری شنیداری نظیر تلویزیون ، انواع پروژکتورها ، ضبط صوت ، گرامافون و...که معمولاً در فعالیّت های آموزشی و حرفه آموزی به کار گرفته می شوند ، برای بازار های مصرفی سوای بازار آموزشی اختراع شده اند .
در این طریق ، روند تدریس با استفاده ی فزاینده از وسایل کمک آموزشی تدریجاً مکانیزه شده است . این وسایل کمک آموزشی موجب انتقال ، تقویت ، توزیع ، ضبط و تکثیر موّاد آموزشی شده و نتیجتاً اثر بخشی معلم را افزایش می دهند ، یعنی بدون اینکه خللی در دستیابی شاگردان به معلم مجرّب و شایسته وارد شود ، معلم می تواند ، به تعداد هر چه بیشتری از شاگردان بپردازد . به این ترتیب هدف تکولوژی آموزشی یک افزایش تاثیر ناشی از تدریس بدون افزایش چشمگیر هزینه ی یادگیری هر شاگرد است . در واقع ، از آنجا که در این موارد نظام آموزشی و حرفه آموزی می تواند به تربیت تعداد بیشتری از شاگردان بپردازد گاهی اوقات هزینه ی سرانه هر شاگرد کاهش نیز می یابد .