عقل و عشق

http://rezap502.epage.ir

شب میرود و روز می رسد
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٤:٤۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٩ آذر ۱۳٩۱
 

با خود می اندیشیدم

هندوانه؛ انار؛ آجیل و فال حافظ بهانه است

بیا کمی دل هایمان را نرم کنیم ؛ گرم شویم

دور دوستان ؛ خانواده و بزرگان فامیل

جمع شویم با نگاهی ؛با لبخندی

ببخشیم ؛محبت کنیم و قدر هم را بدانیم

قبل از اینکه فرصت کنار هم بودن را

از دست بدهیم و به چلّه بنشینیم


 
 
زمستون اومد
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٩ آذر ۱۳٩۱
 


 
 
فال شب چله
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ آذر ۱۳٩۱
 

گاهی خداوند هر چی می خواهیم به ما می دهد و ما باز بیشتر می خواهیم تا جاییکه دیگر می خواهیم و او می دهد اما نایی برای گرفتنش نداریم

تا به خود می آئیم همه را می گذاریم و کیفر حلال و حرامش را با خود می بریم

دمی با خود می اندیشم امروز دویدم تا فردا آسوده زندگی کنم

امروز همان فردای دیروز است

قدر لحظات عمر را بدانیم و بدانیم که دلخوشی و قناعت گنجی است که سارق ندارد

به حرف و پول و زور کسی تکیه نکن عمر همچون یخی یخ فروشی است که می پرسیم فروختی ؟

می گوید: نخریدند ولی تمام شد

از دی که گذشت

هیچ از او یاد مکن

فردا که نیامده ست فریاد مکن

بر نآمده و گذشته بنیاد مکن

حالی خوش باش

عمر بر باد مکن

 

 


 
 
خدایا
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:٢٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٧ آذر ۱۳٩۱
 


 
 
با گریه کار درست نمی شود
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۸:۱٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٦ آذر ۱۳٩۱
 

شبی از شبها، شاگردی در حال عبادت و تضرع و گریه و زاری بود.
در همین حال مدتی گذشت، تا آنکه استاد خود را، بالای سرش دید، که با تعجب و حیرت؛ او را، نظاره می کند !
استاد پرسید : برای چه این همه ابراز ناراحتی و گریه و زاری می کنی؟

شاگرد گفت : برای طلب بخشش و گذشت خداوند از گناهانم، و برخورداری از لطف خداوند!
استاد گفت : سوالی می پرسم ، پاسخ ده؟
شاگرد گفت : با کمال میل؛ استاد.
استاد گفت : اگر مرغی را، پرورش دهی ، هدف تو از پرورشِ آن چیست؟
شاگرد گفت: خوب معلوم است استاد؛ برای آنکه از گوشت و تخم مرغ آن بهره مند شوم .
استاد گفت: اگر آن مرغ، برایت گریه و زاری کند، آیا از تصمیم خود، منصرف خواهی شد؟
شاگردگفت: خوب راستش نه...!نمی توانم هدف دیگری از پرورش آن مرغ، برای خود، تصور کنم!
استاد گفت: حال اگر این مرغ ، برایت تخم طلا دهد چه؟ آیا باز هم او را، خواهی کشت، تا از آن بهره مند گردی؟!
شاگرد گفت : نه هرگز استاد، مطمئنا آن تخمها، برایم مهمتر و با ارزش تر ، خواهند بود!
استاد گفت :

پس تو نیز؛ برای خداوند، چنین باش!
همیشه تلاش کن، تا با ارزش تر از جسم ، گوشت ، پوست و استخوانت؛ گردی.
تلاش کن تا آنقدر برای انسانها، هستی و کائنات خداوند، مفید و با ارزش شوی
تا مقام و لیاقتِ توجه، لطف و رحمتِ او را، بدست آوری .
خداوند از تو گریه و زاری نمی خواهد!
او، از تو حرکت، رشد، تعالی، و با ارزش شدن را می خواهد و می پذیرد،
نه ابرازِ ناراحتی و گریه و زاری را.....!


 
 
معذرت می خواهم
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:٤٤ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٤ آذر ۱۳٩۱
 

امشب شب اول ماه صفر است

از دوستان طلب بخشش و التماس دعا دارم


 
 
ببخشید تا رها شوید
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:٢٤ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٤ آذر ۱۳٩۱
 


 
 
اهل حال
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٩:۱٤ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٠ آذر ۱۳٩۱
 

اگر فکر می کنی اهل حالی هستی

به ادامه مطلب برو

تا ته مطلب رو بخون حالت عوض بشه ... محلول بشی

وگرنه وقتت را تلف نکن


 
 
اخلاق دانشجویی
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٧:٤٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٥ آذر ۱۳٩۱
 

از نظر مبانی دین اسلام یک دانشجو باید چگونه اخلاقی داشته باشد؟ اگر چه کار کنم اخلاق دانشجویی را رعایت کرده ام؟
قبل از پاسخ به شما دانشجوی گرامی باید از سؤال زیبایی که طرح نموده اید تشکر نمائیم چرا که این سؤال یکی از دغدغه های اصلی دلسوزان دانشگاههای ما می باشد ؛ که متاسفانه تا کنون بدان توجه کمتری شده است .
در توضیح اخلاق دانشجویی و اینکه از نظر مبانی دین اسلام یک دانشجو باید چگونه اخلاقی داشته باشد؟ باید گفت که از منظر اسلام رفتار و کردار طالب علم و جوینده دانش دارای مختصات و شاخصه هایی می باشد . با وجود این مختصات است که می توان دانشجو را از جهت اخلاقی دانشجویی ایده آل اسلامی نامید.
در اینجا بدلیل گستردگی مباحث طرح شده در منابع دینی و سخنان علمای دین و از سوی دیگر عدم گنجایش آن در این نوشتار تنها به سرفصلهایی که در روایات و کتب علمای اسلامی بدان اشاره شده می پردازیم (1)

الف : شاخصه های اخلاقی دانشجو از جهت انگیزه و هدف
1- یکی از شاخصه های مهم اخلاقی جوینده علم و دانش از منظر اسلام این است که دارای انگیزه الهی بوده و با انگیزه کسب منافع دنیایی بدنبال علم نمی رود .
2- هدف دانشجو از کسب علم جاه طلبی ، شهرت ، فخر فروشی و برتری طلبی نمی باشد .

ب : مختصات اخلاقی و رفتاری دانشجو در حوزه فردی
1- دانشجو از منظر اسلام مقید به وظائف و شعائر دینی می باشد و در این زمینه کوتاهی نمی نماید .
2- ضرورت توجه به قرآن کریم به عنوان نخستین و اساسی ترین ماده درسی هر دانشجو
3- اهتمام و مطالعه احادیث معصومین علیهم السلام به عنوان بهترین علوم .
4- دانشجو همراه با کسب علم در مسیر پالایش دل از رذائل اخلاقی نیز گوشش می کند.
5- همواره با توکل به خدا در مسیر علم آموزی قدم می گذارد .
6- دانشجوی مورد نظر اسلام دارای حسن خلق و فروتنی می باشد .
7- از دیگر شاخصه های اخلاقی دانشجو این است که دارای عفت نفس می باشد .
8- بلند همتی از دیگر مختصات اخلاقی دانشجو می باشد .
9- دانشجو فرصت های زندگانی را به نحو احسن غنیمت می شمرد .
10- دانشجوی اسلامی از معاشرت با افرادیکه وی را از مسیر تحصیل علم دور می کنند پرهیز می نماید .
11- رعایت نظافت و پاکیزگی
12- برخورداری از آراستگی ظاهر


ج : شاخصه های اخلاقی دانشجو در نحوه علم آموزی
1- دانشجو دارای پویایی و تحرک علمی می باشد .
2- برنامه ریزی منظم و دقیق برای تمامی ساعات شبانه روزی
3- انتخاب رشته تحصیلی او بر اساس اهمیت و جایگاه علوم می باشد .
4- انتخاب رشته تحصیلی بر اساس فهم و استعداد خود .
5- مداومت و استمرار در مسیر علم آموزی
6- خستگی ناپذیر بودن دانشجو در کسب علم
7- خودداری از مجادله و ستیزه جوئی در طرح مباحث علمی
8- تسلیم بودن در برابر حق
9- پرسش و پرسشگری از مهمترین شاخصه های دانشجو می باشد .
10- ضبط و نگارش مطالب علمی
11- رعایت انضباط و حضور مستمر در کلاسهای درس
12- دقت و بررسی مطالعات و محفوظات و منابع آن ها خود را برای حضور در کلاس درس و فراگرفتن علم از لحاظ روحی و ذهنی آماده می نماید .

د : شاخصه های اخلاقی دانشجو در محضر استاد (1)
1- از آنجا که جایگاه استاد در اسلام بسیار مهم و رفیع می باشد تا حدی که به عنوان پدر معنوی انسان مطرح گریده لذا دانشجو از دیدگاه اسلام پای کرسی هر استادی زانو نمی زند بلکه بر اساس معیارهای مشخصی که در دین اسلام مطرح گردیده به دنبال استادی می گردد که در خور چنین شان و جایگاهی باشد تا بتواند روح و عقل وفکر خود را همچون زمینی مستعد در اختیار او بگذارد و استاد شایسته نیز در این زمین بجای پرورش علفهای حرز درختانی بارور را به ثمر رساند .
2- تواضع و فروتنی در برابر استاد
3- دانشجو از منظر اسلام از استاد خود همواره به احترام یاد می کند
4- حق شناسی از استاد خود می نماید .
5- تندیهای استاد را با جان و دل تحمل می نماید .
6- مراقب حرکات و رفتار و حالات خود در محضر استاد می باشد تا کوچکترین جسارتی به استاد ننماید .
7- مراقب رفتار و گفتار خود بوده و حتی صدای خود را نیز در این باره تنظیم می نماید که با لحن و صدایی بی ادبانه سخن نگوید .
8- در صورت وجود اشتباه در سخن استاد محترمانه وظریف به وی یاد آوری می نماید.
9- مودبانه استاد را مورد خطاب قرار می دهد .
10- به هنگام درس دقیق به سخنان استاد گوش داده و حواس خود را پرت نمی نماید .
11- فرصت کلاس را با طرح سؤالهای بی مورد تلف نمی نماید .



هـ : شاخصه های اخلاقی دانشجو در کلاس درس
1- رعایت آداب ورود به کلاس همچون سلام نمودن
2- بر هم نزدن نظم کلاس درس
3- اشغال نکردن جای دیگران در کلاس درس
4- کسب اجازه از محضر استاد برای ارائه سؤال و یا پاسخ گویی به درس
5- خواندن دعاء به هنگام قرائت درس

و : شاخصه های اخلاقی دانشجو در نوع رابطه با همکلاسی های خود
1- رعایت ادب و نزاکت نسبت به همکلاسی ها
2- بر هم نزدن راحتی دیگران به خاطر خود در کلاس
3- عدم مداخله در مباحث علمی دیگر همکلاسیها
4- عدم مداخله در سخن دیگران

ز : شاخصه های اخلاقی دانشجوی اسلامی در خوابگاه
1- رعایت شئونات اسلامی در خوابگاه
2- از منظر اسلام اخلاق دانشجویی ، اقتضا می کند که وی در خوابگاه با رفتاری گرم و صمیمانه نسبت به دیگر دانشجویان اظهار محبت و احترام نماید، و حق همجواری و همسایگی و مصاحبت و اخوت دینی را در مورد آنها کاملا رعایت و اداء کند .
3- عفو و گذشت از بدیهای دانشجویان هم خوابگاهی
4- از منظر اسلام دانشجو باید قبل از انتخاب اتاق ، هم اتاقی های خود را ارزیابی نموده و بعد با آنها هم اتاق شود .
5- ورود و خروج در خوابگاه باید به نحوی باشد که موجب رنجش دیگران نگردد .
6- از تجسس نسبت به هم اتاقی و همچنین دانشجویان دیگر اتاقها پرهیز نماید .
7- پرهیز از ایجاد صدا و اعمال و رفتاریکه موجب آزار واذیت دیگران می شود .
8- باید از نشستن و راه رفتن در جای های نامناسب که موجب سلب آسایش دیگران می شود خودداری کرد.

پی نوشتها :
1- برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه ، از شما دعوت می کنیم تا کتاب جامع و بسیار مفید (آداب تعلیم و تعلم در اسلام ترجمه کتاب منیه المرید شهید ثانی ) مطالعه نمائید .


 
 
من دیگه چطور مسلمانم
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٧:٥٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳٩۱
 

ما چه به اجبار و چه به اختیار اگر مدعی هستیم که مسلمانیم

یا در فرم های استخدامی در جلوی گزینه ی دین : می نویسیم مسلمان

( دیگه وارد مذهب نمی شوم)

باید چند چیز را بدانیم:

ما در زمان قاجاریه و یا اشکانیان زندگی نمی کنیم

با این همه سواد ؛مدرک ؛ رسانه های جمعی ؛ کتب مختلف؛ مجالس گوناگون و سرعت دریافت اطلاعات هیچ عذری نزد خداوند بزرگ پذیرفته نیست

من برای گرفتن لیسانس قریب به 50 کتاب مطالعه کرده ام چندتای اون سوال فردای من را جواب می دهد ؟ چرا نمی دانم ضرورت دانستنی های من چیست؟چرا مشغول بازی دنیا شده ام.....آیا تا ابد زنده ام؟

حق نداریم دربرهه ا ی از زمانی ؛ تشخیص شخصی ؛ مصلحت اندیشی ؛نفوذ دنیوی خود ؛میل شخصی ؛ هوس جوانی ؛ کهولت پیری ؛ ندانم کاری و جهالت عمدی این کارها را منع شده را انجام دهیم

تعدادی از این کارها را که در لینک زیر می خوانید به آن سخت گرفتاریم و به همین دلیل صدای دعای ما از سرمان بالاتر نمی رود

و دیگر نفس حقی نیست که برایمان هو بکشد

از خدا چه انتظاری داریم رحم؟


 
 
بنای عهد قدیم
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۸:٠۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٢ آذر ۱۳٩۱
 

بیاد چشم تو خود را خراب خواهم کرد

بنای عهد قدیم استوار خواهم کرد


 
 
برق می رود
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۸:٠٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ آذر ۱۳٩۱
 
در دنیایی که شتاب تولید و ثبت نظریات یادگیری ، ابتکارات  و نوآور های آموزشی و خلاقیت های نظامند برنامه ریزی با سرعت ساعت برابری می کند و می بایست از تعامل و مدیریت استراتژیکی دیگران بعنوان عدم تکرار و بروز رسانی توانایی خود بهره گرفت اما بدلیل نداشتن وقت، مهارت، نفر و یا کارشناس و یا لزوم استفاده از اینترنت محلی و یا جایگزینی اینترانت دستور حذف تمامی سایت ها و وبلاگ های مدارس را صادر کردیم ... بدون بستر سازی و یا پیشنهاد کردن محیطی مجازی دیگر
کمی با خود بیندیشیم چه کردیم؟ چه دادیم و چه گرفتیم؟
آنهمه تجربه
آنهمه نوشته
آنهمه تصویر
آنهمه گزارش
آنهمه خلاقیت
آنهمه برنامه ریزی
آنهمه بازدید کننده
آنهمه علاقه
آنهمه انگیزه
فدای یک نظریه ی کارشناسی نشده در یک برهه از زمان  می شود.... با گذاشتن مسابقه بهترین سایت و  وبلاگ مدرسه ای هم می توانستیم آنها را نظامند کرده و یاهم کنترل و هم هدایت نمود
همانطور که در استان تهران در سال 1388 انجام دادم ... تمامی سایت ها از ترس کنترل و امتیاز بروز بودن و مطالب آنها مستند و قابل اعتبار و دارای فرم امتیاز دهی خاص با هر ماه باز خورد و در نهایت در آخر سال هم  اسامی سایت های برتر و یک جایزه و رضایتمندی بازدید کنندگان ...اما کو گوش شنوا و کجاست خریدار نظرات ... راحت ترین راه حذف صورت مسئله است ابتکار خیلی وقت است در سطح کارشناسی تعطیل شده
در بسیاری از کشور ها وقتی یکساعت برق به هر علتی می رود
بسیاری از مدیران و برنامه ریزان معترض می شوند که ما یکماه از اطلاعات دنیا عقب افتاده ایم
حتی یکدقیقه خاموشی برق را برای تولد ادیسون تحریم کردند
در اینجا بعد از دو ساعت که برق می آید با هم صلوات می فرستیم

 

 
 
گفته و ناگفته
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٦:۳٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ آذر ۱۳٩۱
 


 
 
آفت های تصمیم گیری مدیریتی
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٢:٥٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ آذر ۱۳٩۱
 

با خود فکر کرده اید چه عواملی داخلی و خارجی نمی گذارد تا یک مدیر از خرد تا کلان درست تصمیم بگیر و یا اصلاً تصمیم نگیرد؟

من چند تا از این عوامل را می شمارم از کتاب مدیرت استراتژیک

1- نداشتن اطلاعات کافی در خصوص مشکل پیش آمده

2- نداشتن سواد کافی برا ی پیش بینی عواقب مثبت و منفی تصمیم خود

3- نداشتن تخصص و مدرک لازم برای احراض پست مدیریت

4- تعصب خشک

5- غرور مدیریتی

6- منم های بلاغی

7- بی حرکت بودن این مهره مدیریتی

8- عدم ابلاغ از مقامات بالا

9- هجوم افکار و عقاید دیگری

10- سیاست سازمانی

11-

 


 
 
خراش
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٢:٥٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ آذر ۱۳٩۱
 


 
 
عقل به چشم است
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ آذر ۱۳٩۱
 


 
 
دعای صبحگاهی
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٧:٢۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٧ آذر ۱۳٩۱
 

خدایا در این روز

مرا در گُروه بندگان کم مَغزِ پُرنغز

در جمله ی کم کاران پُر ناز

در جُرگه ی مُسلمانان مُتَعصِب

در لشگر منتظران بی عِلم و تقوی

در جماعت منافقین مُومِن نما

در خیل حافظان بی عَمل

در دسته ی مُومنین بی ایمان

در زُمره ی شیعیان  خواب زده

در صِنف مُحصلین بی اَدب

در ردیف زنبوران بی عسل

قرار مَده


 
 
آینده مال شماست
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٩:٢٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٦ آذر ۱۳٩۱
 

چه زود بزرگ شدیم و جا پای بزرگترها گذاشتیم

بدون اینکه پخته شویم و یا آماده باشیم