عقل و عشق

http://rezap502.epage.ir

چگونه تدریس کنیم
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۳٠ مهر ۱۳٩۱
 

بسم الله الرحمن الرحیم

چند نکته در خصوص طراحی آموزشی ، نوشتن طرح درس و تدریس راحت در کلاس

سعی کنید برای اینکه تدریس خوبی داشته باشید، ابتدا محتوای کتاب درسی را با دقت مطالعه و بررسی کنید.... نکات کلیدی آموزشی و مطالب طلایی درسی و یا مهارتهای قابل تمرین را از روی متن استخراج کرده و روی کاغذی بنویسید. (گاهی برخی از دروس دارای بار عاطفی و روانی هستند پس برای نکات انگیزشی هم مطالب مهم را بنویسید).

به این ترتیب شما 3 حیطه یادگیری دانش(شناختی) ، مهارت ( روانی حرکتی) و نگرش ( عاطفی) را کشف کرده اید نیمی از طراحی آموزشی را انجام داده اید

با خود کمی فکر کنید : چگونه و با چه روشی این مطالب را می توان یاد داد که کمترین زمان و بیشترین تاثیر را  داشته باشد بطوری که کلاس شاد و فعال هم داشت. برنامه ریزی کنید؛ به چه مقدار زمان ، چگونه فضایی ( کلاس و چیدمان صندلی) و چه  امکاناتی آموزشی نیاز دارید ؟ روی تکه کاغذی بنویسید.

نکات طلایی و مهم درسی ( اهداف جزیی) را با دقت بررسی کنید ؛ آیا با مطالب جلسه قبل و یا حتی مطالب آموخته شده در سنوات قبل ارتباط مستقیم دارد؟ یعنی ادامه مطالب قبلی است در اینجا باید برای آمادگی ذهنی چند سوال یا پرسش کلاسی از مطالب قبلاً دانسته ، پرسید که به آن ارزشیابی ورودی می گویند.

اگر مطالب بکر و نو است ، فراگیرهیچ آمادگی ذهنی قبلی ندارند باید با مثال های ملموس ، کاربرد مطالب فوق در زندگی روز مره ، ایجاد چالش ویا ایجاد انگیزه بوسیله داستان و یا ... ذهن فراگیر را آماده پذیرش مطالب درسی نمایید.

برای نکات کلیدی چند سوال طراحی کنید که اگر فراگیران جواب دادند ، متوجه شویم درس را یاد گرفته اند به این نمونه سوالات می گویند ارزشیابی پایانی( تکمیلی) که حتماً با اهداف جزیی باید هماهنگ باشند. در این مرحله شما اهداف رفتاری تدریس خود را طراحی کرده و آموزش را به یاددهی تبدیل کرده اید.

اگر تعدادی از این سوالات را کوچکتر و ساده تر کنیم و هنگام درس دادن از گروه ها و یا فراگیران بپرسیم می شود ارزشیابی تکوینی . این ارزشیابی می تواند بصورت نمره و یا کلمات توصیفی و حتی کارت جایزه تقدیر گردد. اگر همگی سوالات را جواب دادند می توانیم گام بعدی تدریس را به اجرا در آورید و اگر نتوانستند جواب دهند چند کار می توان انجام داد : 1- با روشی دیگر یک گام به عقب برگردید و رفع نقص کنید و تدریس مجدد انجام دهید 2- گروه بندی کنید یک گروه به گروه دیگر مطالب را با روش تفحص گروهی ، تدریس اعضای تیم ، تدریس همسالان و یا ... تکرار و تمرین کنند. 3- درس را متوقف کرده برای ریشه یابی مطالب را از خیلی قبل تر دوره کنید و یا تدریس را به زمان و مکانی دیگر موکل کنید . 4- ....

گام های تدریس را با حوصله بردارید حتما گروه ها را کنترل کنید هر چند وقت دقایقی را در گروه ها بنشینید و با ایشان مشورت و مباحثه کنید . به چهره فراگیران نگاه کنید و با آنها در مورد مطالب درسی صحبت کنید و زمان محاسبه و تفکر به آنها بدهید . سعی کنیم مطالب درسی را کم کم و بصورت جرعه جرعه ارائه دهید و بین هر مبحث یک ارزشیابی تکوینی داشته باشید. بصورت گروهی بپرسید و به فراگیران فرصت بحث و مشورت بدهید .

در پایان برای کنترل اینکه آیا اهداف و حیطه ها به تحقق رسیده اند یک تکلیف خلاقانه که سطح دشواری آن از اهداف درس بالاتر است ، ارائه دهید. این تکالیف می توانند بصورت حل مسئله و یا تحقیق و یا راه حل ابتکاری باشد، گاهی دیدن این تکالیف و ارائه پاسخ آنها توسط فراگیران در کلاس میتواند گام اول تدریس و یا ایجاد انگیزه جلسه آینده باشد.

در خاتمه برای همگی آرزوی توفیق دارم. پورشیخ 91/8/1

 


 
 
فصل بندی پایان نامه تحصیلی
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٤:٢٢ ‎ب.ظ روز جمعه ٢۸ مهر ۱۳٩۱
 

فصل بندی پایان نامه تحصیلی

عنوان

سپاسگزاری

فهرست مطالب

فهرست جدولها

فهرست تصاویر

چکیده

تجربی: : حداکثر 100 تا 120 کلمه, بیان مساله و هدف, جامعه آماری, نمونه, آزمودنیها, روش انتخاب, روش جمع آوری داده ها , طرح پژوهش, ابزار, یافته ها, نتایج اصلی و نتیجه عملی.

نظری یا کتابخانه ای: موضوع مقاله در حد خلاصه,هدف تز یا پژوهش, دامنه پژوهش( مطالعه مربوط به چه زمانی و چه مکتبی است و اینکه آیا به همه مطالعات اشاره شده است), منابع مورد استفاده کدامست؟ و نتیجه گیری

بدنه اصلی پایان نامه

فصل یکم                               مقدمه

بیان کلی درباره مشکل

بیان پرسشها هدفها و فرضیه های پژوهش

تعریف مفاهیم

فصل دوم        بررسی پیشینه پژوهش

مروری بر تئوری ها و مطالعات پیشین

بیان عقاید جاری

خلاصه عقاید

فصل سوم                             روش

توصیف آزمودنیها ( جامعه و نمونه آماری )

توصیف ابزار اندازه گیری

اعتبار روایی اندازه ها

روشها و طرح پژوهش

فصل چهارم                      یافته های پژوهش

مروری بر روشهای آماری

توصیف یافته های جاری برای پاسخ به پرسش هدف یا فرضیه ها

یافته های فرعی

فصل پنجم                         بحث و تفسیر

نتیجه گیری

خلاصه پژوهش

محدودیت های پژوهش

پیشنهادهای پژوهش

منابع

پیوست های پژوهش


 
 
چهارچوب مقاله و قواعد مقاله نویسی
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٤:۱٩ ‎ب.ظ روز جمعه ٢۸ مهر ۱۳٩۱
 

تحقیق و پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به جرات میتوان گفت که همه پبشرفت های علمی صنعتی پژوهشی تکنولوژی و جامعه شناسی بر پایه تحقیق و پژوهش استوار است. اصلی ترین و مهمترین شیوه ارائه نتایج یک مطالعه و تحقیق، تهیه مقاله پژوهشی است  و محققی در صحنه تولید وانتشار علمی موفق است که بتواند نتایج پژوهش خود را در مجلات معتبر پژوهشی به چاپ برساند. از آنجا که نوشتن صحیح و مناسب یک مقاله یک رکن اساسی برای چاپ مقالات علمی میباشد، در اینجا سعی شده است که به بررسی روش های صحیح نگارش مقالات پژوهشی پرداخته شود. به طور کلی هر مقاله پژ وهشی شامل اجزای اصلی زیر است:
    عنوان
    نام نویسنده یا نویسندگان
    اطلاعات تماس
    چکیده
    واژگان کلیدی
    مقدمه
    مبانی نظری تحقیق
    روش تحقیق
    یافته های تحقیق
    بحث و نتیجه گیری
    فهرست منابع

عنوان مقاله
1)    اولین بخش یک مقاله عنوان است که باید اشتراکاتی با موضوع اصلی تحقیق داشته باشد و به شکلی جذاب جمله‌بندی شده باشد. نکات زیر در انتخاب عنوان مقاله قابل توجه هستند:
2)    عنوان مقاله حتی الامکان باید دقیق و رسا بوده و از به کار بردن اصطلاحات ناآ شنا یا اختصاری خودداری شود.
3)    عنوان مقاله حتی الامکان باید جمله خاصی باشد که نکات اصلی و عمده موضوع را در بر داشته باشد.
4)    به طور معمول (نه همیشه) و در نام‌گذاری اکثر تحقیق ها این نکات در نظر گرفته می شود: چه چیزی را میخواهیم بررسی کنیم، در چه جامعه ای، در کجا و در چه زمانی. مثلا عنوان یک مقاله میتواند این باشد: بررسی رابطه سطح سواد مادران و تغذیه کودکان در شهر تهران سال 1386
5)    عنوان باید «فاقد پیش داوری» باشد. به عنوان مثال، انتخاب این عنوان برای یک مقاله، مناسب به نظر نمی رسد: بررسی علل بی علاقگی رانندگان نسبت به بستن کمربند ایمنی!
6)    اگر کلماتی در توصیف ویژگی مطالعه شما نقش کلیدی دارند حتما در عنوان خود آن را بگنجانید. مثل مطالعه آینده نگر مطالعه دوسویه کور یا مطالعه تصادفی شده
7)    هیچ گاه نباید در عنوان مقاله نتیجه پژوهش را به صورت ثابت شده ذکر نمود.

نویسندگان و آدرس ها
اسامی نویسندگان و همکارانی که در مطالعه شرکت داشته اند باید بطور کامل ذکر شود. همچنین نویسنده اصلی که مسئول ارتباط با خوانندگان است باید مشخص شده و آدرس کامل و شماره تلفن وی در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

چکیده تحقیق
چکیده پس از عنوان بیشتر از سایر بخشهای یک مقاله خوانده میشود و در چکیده قسمت های مختلف مقاله شامل مقدمه، اهداف، روشها و نتایج تحقیقق بصورت خلاصه ذکر می شود. متن بسیاری از مقاله ها به طور کامل در دسترس ما نیست و گاهی فرصت برای خواندن تمام مقاله نداریم و از این رو چکیده مقاله اهمیت زیادی دارد. در اکثر مجلات تعداد کلمات چکیده 150 تا 250 کلمه محدود است.


واژگان کلیدی
چند واژه کلیدی که از اهمیت زیادی در مطالعه برخوردارند، در این قسمت ذکر می شود. ضمن این که با ذکر واژه های کلیدی در سایتهای علمی می توان به دنبال مقاله نیز گشت. به طور معمول تعداد این واژه ها حدود 6-5 کلمه در نظر گرفته می شود.


مقدمه
مقدمه یک مقاله پژوهشی ضمن بیان مسئله و تشریح موضوع به آن مسئله پاسخ میدهد که ارزش مطالعه حاضر برای انجام آن چه بوده است. در حقیقت با مطالعه مقدمه یک مقاله پژوهشی، خواننده با مسئله تحقیق آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش را درک میکند. متن مقدمه باید روان باشد و حتی الامکان به صورت خلاصه و حداکثردر 2 صفحه تایپ شود.

مبانی نظری تحقیق
ادبیات تحقیق یا مبانی نظری، به تشریح مفاهیم، تعاریف و تاریخچه موضوع تحقیق می پردازد. نویسنده مقاله باید بر ادبیات تحقیق مسلط بوده و مبانی نظری موضوع تحقیق خود را به طور مختصر ولی کاربردی بیان نماید. مبانی نظری تحقیق باید با استناد و ارجاع علمی آورده شود. یک مقاله خوب باید بخش مبانی نظری قابل قبولی داشته باشد.

روش تحقیق
در این قسمت از مقاله چگونگی و روش انجام پژوهش توضیح داده می شود. همچنین نمونه های مورد بررسی، چگونگی نمونه گیری، جامعه هدف، مراحل اجرائی پژوهش و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها ذکر می شود. در این قسمت در مورد تغییر بیشتر بحث شده و روش اندازه گیری و میزان دقت و چگونگی کنترل آنها بیان می شود.

یافته های تحقیق
در این قسمت نتایج بدست آمده از پژوهش ذکر می شود. نتایجی کلیدی مطالعه باید با کلمات روان و دقیق و بدون بزرگ نمایی ذکر شود. از روشهای مختلفی برای ارائه نتایج استفاده می شود. استفاده از اعداد، جداول و نمودارها کمک ارزنده ای به ارائه مطلب بطور ساده تر می نماید اما لازم است داده های جداول و نمودارها به طور کامل تشریح شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در مواردی که از روش ها و آزمون های آماری برای بررسی نتایج و تحلیل داده ها استفاده شده باشد، باید نوع آن نیز ذکر شود.

بحث و نتیجه گیری
در این قسمت به تفسیر نتایج ارائه شده می پردازیم. همچنین می توان به مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر با نتایج سایر مطالعه ها پرداخت و با توجه به مجموعه شواهد نتیجه گیری نمود. در صورت لزوم می توان پیشنهادهایی برای انجام مطالعات بهتر و کامل تر در آینده ارائه داد.

فهرست منابع
در پایان لازم است کلیه منابعی که در تحقیق مورد استفاده قرار گرفته‌ اند، به شیوه ای مطلوب ذکر شوند. شیوه نگارش منابع در نشریات مختلف متفاوت است و بهتر است از راهنمایی این نشریات و شرایط نگارش مقالات کمک بگیریم.

چند نکته اساسی در ارسال مقالات به نشریات علمی
به یاد داشته باشید که قبل از ارسال چکیده مقاله خود به یک مجله، ابتدا فرم نحوه نگارش مقاله را از آن مجله  دریافت نموده و چکیده خود را در قالب آن فرم تهیه و تایپ نمایید (به عنوان مثال تعداد کلمات، فونت، تعداد خطوط، فاصله خطوط از کناره های صفحه و…)

دلایل عدم پذیرش چکیده یک مقاله در نشریات علمی
1) ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زیاد مقالات مشابه پیشین
2) عدم تبیین زمینه اصلی تحقیق
3) نمونه گیری نامناسب
4) عدم رعایت اصول مقاله نویسی مورد نظر نشریه
5) عدم ذکر صحیح ارقام آماری
6) فقدان بحث و پرداختن به نتایج
7) چکیده های خیلی کوتاه و خیلی زیاد
8) بی دقتی در تهیه متن (غلط تایپی ، اشتباهات متن)
9) عدم ارتباط موضوع مقاله با رویکرد نشریه


 
 
ده نصیحت از انیشتین
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۸:٠٥ ‎ق.ظ روز جمعه ٢۸ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
ذی الحجه آمد یا علی
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٧:٥٥ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٦ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
یادگیری و موانع آن
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٢:۳۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٦ مهر ۱۳٩۱
 

بسم الله الرحمن الرحیم

مقاله حاضر را تقدیم می کنم به تمامی معلمان و مدرسین دلسوز و کارشناسان تعلیم و تربیت که دستی بر آتش دارند.

این مقاله با موضوعیت بررسی یادگیری و موانع آن در راستای روانشناسی تربیتی و روش شناسی آموزشی تنظیم گردیده و قصد یافتن مقصر و یا کوتاهی های موجود در نظام آموزشی را نداشته و امید کاربست مطالب فوق را در طراحی آموزشی دارم .


 
 
تصاویر زیبا از پاییز
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:٠٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٦ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
لذت یادگیری
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۳:۱٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ مهر ۱۳٩۱
 

این هفته در منطقه ما یک سمینار برگزار شد به نام

لذت یادگیری

که در این سمینار یک روزه نه اساتید دانشگاه ؛ نه معلمان و دبیران، نه مشاوران و نه تکنولوژیست های آموزشی دعوت نبودند شما بفرمایید ناهار را کی خورده؟

 

 


 
 
تفاوت فردی در آموزش
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:٥۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ مهر ۱۳٩۱
 

خرگوش اصرار داشت که دویدن جزء برنامه درسی باشد.پرنده معتقد بود که باید پرواز نیز گنجانده شود .ماهی هم به آموزش شنا معتقد بود و سنجاب اصرار داشت که بالا رفتن از درخت.  نیز باید در زمره آموزش‌های مدرسه قرار بگیرد....


شورای مدرسه با رعایت همه پیشنهادات دفترچه راهنمای تحصیلی مدرسه را تهیه نمود و بعد قرار شد که همه حیوانات درس‌ها را یاد بگیرند.

خرگوش در دویدن نمره بیست گرفت، اما بالا رفتن از درخت برایش دشوار بود؛ مرتب از پشت به زمین می‌خورد. دیری نگذشت که در اثر یکی از این سقوط‌ها مغزش آسیب دید و قدرت دویدن را هم از دست داد...حالا به جای نمره بیست، نمره ده می‌گرفت.و در بالا رفتن از درخت هم نمره اش از حد صفر بالاتر نمی‌رفت

پرنده در پرواز عالی بود اما نوبت به دویدن روی زمین که می‌رسید؛ نمره خوبی نمی‌گرفت، مرتب صفر می‌گرفت. صعود عمودی از تنه و شاخه و برگ درختها هم برایش سخت بود. جالب اینجاست که تنها مارماهی کند ذهن و عقب افتاده بود که می‌توانست درس‌های مدرسه را تا حدودی انجام دهد و با نمره ضعیف بالا رود. اما مسئولان مدرسه از این خوشحال بودند که همه دانش آموزان همه دروس را می‌خوانند.


عده‌ای هستند که همیشه کوشیده اند یک الگوی مشخص بر مردم تحمیل کنند.آنان ماشین می‌خواهند نه انسان ؛ آنها می‌خواهند انسانها را همانطور بسازند که شرکت (( فورد )) اتومبیل می‌سازد : روی خط تولید

 ولی انسانها روی خط تولید خلق نشده اند ...خدا هر فردی را منحصر به فرد آفرینده است

از باغی می‌گذری و به یک درخت بلند و عظیم برمی خوری ؛ مقایسه کن: درخت بسیارتنومند و بلند است، ناگهان تو خیلی کوچک هستی...اگر مقایسه نکنی، از وجود آن درخت لذت می‌بری، ابداٌ مشکلی وجود ندارد.


زندگی شگفت انگیز است


فقط اگربدانید که چطور زندگی کنید


کوچک باش ولی عاشق ...


 
 
درس عبرت
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٧:٥٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
دوست بی معرفت
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٢:۳٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٢ مهر ۱۳٩۱
 

بعضی زخمها هست ..


که هر روز صبح ، باید روشونُ باز کنی ، نمک بپاشی !


تا یادت نره ..


دیگه سراغ ِ بعضی آدما نبــــــــاید رفت !!



 
 
کلیک کن برو توی سایت
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٠:٠٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٠ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
برنامه ریزی یعنی
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٠:۱٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٩ مهر ۱۳٩۱
 

بعد از 25 سال خدمت و 8 سال تدریس در دانشگاه به این نتایج رسیدم با اینکه دیر رسیدم اما ولی با تحقیق رسیدم

هدف گذاری در بسیاری از برنامه ها سلیقه ای و با تغییر رئیس هدف سازمان و یا اداره تغییر می کند

اکثر کارکنان مجری باشند بهتر است یا مدیر و یا مدبر

گاهی برنامه ریزی انجام میشود ولی ارائه روش و یا تغییر مسیر ناگهانی بسیار زیاد است

گاهی لحظه آخر یا دقیقه 90 شخصی ظهور می کند و کار تماماً وتو می شود

برنامه ریزی در کشور ما از هدف گذاری تا اجرا و حصول نتیجه شده مدیریت ان شاءالله

و اگر انجام شد می شود ما شاء الله

 


 
 
آموزش رو اتوماتیک
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۸:۳٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٩ مهر ۱۳٩۱
 

از روی کنجکاوی و یا بیکاری تمام بخشنامه های اداره آموزش و پرورش منطقه خودم را در اینترنت مطالعه کردم از اولین روز مهر ماه تا امروز که بیست روز از سال تحصیلی می گذرد 52 بخشنامه ارسال شده است خوب است به آمار آن نگاهی بیندازید

قریب به 2 درصد این بخشنامه ها مستقیما به آموزش و نحوه تدریس و رویکرد های نوین تدریس و یادگیری و توصیه به معلمان برای چگونگی تدریس اشاره داشت

و بیش از 5 درصد بطور غیر مستقیم به آموزش و راه اندازی مدارس و برنامه کلاسی مرتبط بود

نمی خواهم بگویم خدای نکرده کارشناسان گروه آموزشی و یا دوایر آموزش سه مقطع تحصیلی بیکار یا بیسوادند و یا بقیه شاخ برگ آموزش و پرورش بیشتر از اصل آموزش و پرورش است و یا خدای ناکرده آموزش کلاً تعطیل است نه ولی کمی در ابتدای سال تحصیلی دقت کنیم می بینیم برای آموزش هیچ کاری در تابستان انجام نشده است پس کارشناسان آموزش و گروه آموزشی تابستان چه می کرده اند؟

خوب بقیه این بخشنامه ها در مورد چیست؟

با دقت تعدادی از این موضوعات را مطالعه فرمایید و خود مقایسه کنید جایگاه آموزش کجاست نمی گویم همه کار انجام می شود جزء ....:

وام اعتباری - خودروی لیزینگ- هفته دفاع مقدس- بسیج- مقاله نویسی- فوق برنامه- خدمات دیتا- مشخصات مربیان - مشخصات مشاوران- امر به معروف- همایش تنیس- تحویل لوح- تحویل کتاب- کپسول آتشنشانی- طرح صالحین- صحافی دفتر آمار- برنامه آسمان نما- ارزیابی کارمندان دولت- نمایشگاه کتاب- هفته نیروی انتظامی- کارت بیمه-کلاس تحقیق- طرح حجاب- طرح سلامت- هفته کودک- ارزیابی معاونین- برنامه کلاسی منسجم- کارگاه مربیان - گردهمایی-طرح آراستگی هنرستان- پژوهش سرا- فرم سازمان عملی- قیمت کتاب- جلسه آمادگی-جلسه ستاد مهر و....


 
 
اعجاز اعداد در قرآن
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٧:٢٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳٩۱
 

کلمات و دفعات تکرار در جمع آیات قرآن مجید

دنیا (یکی از نام های زندگی):  ١١۵

آخرت (نامی برای زندگی پس از این جهان): ١١۵

ملائکه: ٨٨ «» شیاطین: ٨٨

زندگی: ١۴۵ «» مرگ: ١۴۵

سود: ۵٠ «» زیان: ۵٠

ملت (مردم):۵٠ «» پیامبران: ۵٠

ابلیس(پادشاه شیاطین): ١١ «» پناه جوئی از شرّ ابلیس: ١١

مصیبت: ٧۵ «» شکر: ٧۵

صدقه: ٧٣ «» رضایت: ٧٣

فریب خوردگان (گمراه شدگان): ١٧ «» مردگان (مردم مرده): ١٧

مسلمین: ۴١ «» جهاد : ۴١

طلا : ٨ «» زندگی راحت: ٨

جادو: ۶٠ «» فتنه: ۶٠

زکات: ٣٢ «» برکت: ٣٢

ذهن : ۴٩ «» نور: ۴٩

زبان: ٢۵ «» موعظه (گفتار، اندرز): ٢۵

آرزو: ٨ «» ترس: ٨

آشکارا سخن گفتن (سخنرانی): ١٨ «» تبلیغ کردن: ١٨

سختی: ١١۴ «» صبر: ١١۴

محمد (صلوات الله علیه): ۴ «» شریعت (آموزه های حضرت محمد (ص): ۴

مرد: ٢۴ «» زن: ٢۴

نماز: ۵           ماه: ١٢         روز: ٣۶۵

دریا : ٣٢ «» زمین (خشکی):            

  ١٣ دریا + خشکی ۴۵= ٣٢+۱۳

دریا=۷۱/۱۱%=۴۵/(۳۲)       خشکی=۲۸/۸۹%=۴۵/(۱۳)                                  

دانش بشری به تازگی اثبات نموده که آب ۷۱/۱۱۱% و خشکی ۲۸/۸۸۹% از کره زمین را فراگرفته است. ١٠٠% = دریا ۷۱/۱۱% + خشکی۲۸/۸۹%


 
 
تفاوت یاددهی و آموزش
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
عناوین پروژه پیشنهادی
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٢:۱٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٧ مهر ۱۳٩۱
 
  • بررسی تاثیر بد رفتاری والدین بر عزت نفس دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان
  • بررسی رابطه بین اوقات فراغت و انگیزه تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان
  • ررسی رابطة بین استرس با فرسودگی شغلی در کارمندان
  • بررسی رابطۀ بین ورزش و بهداشت روانی دانشجویان رشته های ادبیات و تربیت بدنی ورودی
  • بررسی رابطه افسردگی انحرافات اجتماعی در بین دانشجویان رشته مشاوره دانشگاه آزاد
  • مقایسه اضطراب در بین کودکان دارای شب ادراری و کودکان عادی حدود سنی 4-5 ساله
  • مقایسه رفتار اجتماعی در بین جوانان معتاد و غیر معتاد حدود سنی 22 ساله منطقه 1 ته
  • مقایسه اضطراب میان دانشجویان دختر و پسر رشته مشاوره دانشگاه
  • بررسی رابطه بین تفکر غیر منطقی و سلامت روانی در بین دانشجویان غیر بومی
  • بررسی رابطه تیپ های شخیتی دبیران دبیرستانهای دخترانه با میزان موفقیت آنان
  • بررسی پیش تجربی سیاهه مشاوره ای اوئیس سؤالهای شماره 3 تا 45 در میان دانشجویان آز
  • بررسی مقدماتی شخصیتی کرنل برای سوال 36 و 37 بر روی دانشجویان دانشگاه آزاد
  • بررسی انواع و میزان اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان دختر و پسر
  • عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران آموزش و پرورش شهر
  • بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی
  • بررسی رابطه میزان نگرش (پایبندی)مذهبی با رضایت از زندگی زناشویی
  • آسیب شناسی و جرم شناسی بزهکاری زنان و درمان آن
  • بررسی تفاوت سلامت روانی زنان شاغل و زنان خانه دار
  • بررسی رابطه بین سخت رویی و رشد اجتماعی در بین دانشجویان دختر و پسر
  • بررسی عوامل (اجتماعی – فرهنگی و روانی – ذهنی) مرتبط با ایجاد روحیه تحقیق در کودک
  • بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر شامل کرک ، شیشه ، ال اس دی ، اکستاسی و در بی
  • رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت تعارض در بین مدیران
  • رابطه بین منبع کنترل رفتار و میزان تحصیلات معلمان مدارس راهنمایی و دبیران
  • حلیل رابطه عوامل شغلی با تعهد سازمانی بر اساس مدل ویژگی های شغلی
  • مقایسه رفتار اجتماعی در بین جوانان معتاد و غیر معتاد حدود سنی 22 ساله منطقه
  • بررسی رابطه بازی های رایانه ای خشن بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع راهنمایی
  • بررسی تاثیر آموزشهای مهد کودک بر رشد مفهوم سازی کودکان در شهر
  • بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی وسلامت روان دربین دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان
  • مقایسه ویژگی های شخصیتی(درون گرایی و برون گرایی) پسران سیگاری و غیر سیگاری دانشگ
  • بررسی اثربخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارت های اجتماعی دختران کم توان ذهنی آموزش
  • بررسی رابطه کمال‌گرایی والدین با عزت‌نفس، جرأت‌ورزی و خودکارآمدی فرزندان آنها در
  • بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با هویت فردی در نوجوانان دختر متوسطه شهر
  • بررسی رابطه سبک رهبری مدیران (براساس نظریه لیکرت) با میزان رضایت شغلی دبیران در
  • بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش شناختی
  • بررسی رابطة تحقیق و پژوهش و افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان
  • مقایسه رفتار اجتماعی در بین جوانان معتاد و غیر معتاد حدود سنی 22 ساله شهر
  • بررسی تاثیر رنگها بر روی یادگیری و آموزش کودکان مقطع اول ابتدایی
  • پروژه مقایسه میزان اضطراب کلی دانش آموزان دختر و پسر محروم از پدر
  • بررسی رابطه بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه

 
 
عقل و عشق
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۸:٥۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٦ مهر ۱۳٩۱
 

اون هایی که عاشقانه فکر می کنند

یا دیوانه هستند  و یا واقعاً فرزانه و الهی هستند

اونهایی که عاقلانه عاشق می شوند

همیشه در حال معامله کردن هستند

و یا با عشق شطرنج بازی می کنند

و یا نقشی بازی می کنند با دروغ و نیرنگ

عاشقانه عاشق شو

و عاقلانه فکر کن

رضا پورشیخ


 
 
قسمتی از وصیت نامه چارلی به دخترش
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٦:٠٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٦ مهر ۱۳٩۱
 

 گاهی با خودم فکر می کنم

اگر درست و منطقی زندگی کنیم لازم نیست

حتماَ مسلمان باشیم حقیقت زندگی ؛

خودش را به ما نشان می دهد

حتی غرق در پول و در دل اروپا باشیم

 لازم نیست قرض کنیم و لباس و وسایل آرایش بخریم


بقیه در ادامه مطلب


 
 
پاییز رویایی
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٩:۳۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٦ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
پیدا کردن شماره تلفن خانه شما بدون دردسر
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٢:٤۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٥ مهر ۱۳٩۱
 
ابتدا یک ماشین حساب آماده کنید تا با هم پیش رویم.ماشین حساب موبایل هم می شود.

هفت رقم شماره ی تلفن خود را در نظربگیرید.

حالا سه رقم اول آن را وارد ماشین حساب کنید.یعنی اگر تلفن شما ۱۲۳۴۵۶۷ باشد ۱۲۳ را در ماشین حساب وارد کنید.

حالا این سه رقم را در ۸۰ ضرب کنید و حاصل را با ۱ جمع کنید.

عدد به دست آمده را در ۲۵۰ ضرب کنید.

حالا چهار رقم پایانی تلفن خود رابا عدد به دست آمده جمع کنید.

یک بار دیگر چهار رقم پایانی شماره ی خود را با آن جمع کنید.

عدد ۲۵۰ را از حاصل به دست آمده کم کنید.

حالا حاصل را تقسیم بر ۲ کنید.

حالا این شماره برای شما آشنا نیست؟



 
 
فقط آقایان بخوانند
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۸:٤٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٤ مهر ۱۳٩۱
 

متن زیر را مردان سیبل کلفت دیروز و مردان بی سیبل امروز بخوانند البته لطفاً

قدرت و صلابت یه مرد در پهن بودن شونه هاش نیست
بلکه در این هست که چقدر میتونی به اون تکیه کنی و اون میتونه تو رو حمایت کنه.

قدرت و صلابت یه مرد این نیست که چقدر بتونه صداش رو بلند کنه
بلکه در اینه که چه جملات ملایمی رو میتونه تو گوشات زمزمه کنه.

قدرت و صلابت یه مرد به این نیست که چند تا رفیق داره
بلکه در این هست که چقدر با فرزندان خودش رفیق هست.

قدرت و صلابت یه مرد به این نیست که چه قدر در محیط کار قابل احترام هست
بلکه در این هست که چقدر در منزل مورد احترام هست.

قدرت و صلابت یه مرد به این نیست که چقدر دست بزن داره
بلکه به این هست که چه دست نوازشگری میتونه داشته باشه.


قدرت و صلابت یه مرد به این نیست که چند تا زن عاشقشن
بلکه به این هست تنها عشق واقعی یه زن باشه.


قدرت و صلابت یه مرد به این نیست که چه وزنه سنگینی رو میتونه بلند کنه
بلکه بستگی به مسائل و مشکلاتی داره که از پس حل اونا بر بیاد.

مفهوم و معنی مرد بودن هم عوض شده

خروس ها هم برای جذب مرغ ها دیگه قو قولی نمی کنند حاضرن تخم بذارن

 


 
 
اللهم صل علی محمد و آل محمد
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:٠٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٠ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
سرگروه های آموزشی می روند بازدید
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱:٢۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٠ مهر ۱۳٩۱
 

خبری که در ادامه مطالعه مطالعه می فرمایید یکی از صورتجلسات نوشته شده در سایت آموزش و پرورش است

بغیر از غلط های املایی و نگارشی ببینید برای کسی که برنامه ریزی خوانده است این متن چه اعصابی از او  ماله کشی می کند


 
 
تعجب کردی؟
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:٥٠ ‎ق.ظ روز شنبه ۸ مهر ۱۳٩۱
 

این عکس از کجای بدن شما گرفته شده است؟

 اگر متوجه نشدی به ادامه مطلب برو و با شگفتی بدن خود آشنا شو


 
 
چند پیشنهاد برای بالا بردن سطح خلاقیت
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ روز شنبه ۸ مهر ۱۳٩۱
 

از جدول و بازی های فکری استفاده کنید

فرضیات خود را معکوس کنید

نقادانه تفکر کنید. خطاهای متداول را پیدا کنید

منطق را بیاموزید. معماهای منطقی را حل کنید

به یک جواب اکتفا نکنید

ترسیم کنید. برای نقاشی نیاز نیست که یک نقاش باشید

مثبت فکر کنید

سیر غذا نخورید. کمی گرسنه باشید

نرمش های روزانه انجام دهید

صاف بنشینید

زیاد آب بخورید

نفس عمیق بکشید

بخندید

چرت میان روز داشته باشید

موسیقی گوش کنید

کارها را عقب نیاندازید

وابستگی خود به تکنولوژی را کاهش دهید

یک زبان خارجی بیاموزید

لباس های خود را تغییر دهید. پابرهنه راه بروید

با خود بلند بلند صحبت کنید

با ریاضیات دوست باشید.

محاسبات ذهنی انجام دهید

تلویزیون را خاموش کنید

تمرکزتان را تقویت کنید

تنها به کسانی که با شما موافقند نچسبید. با کسانی هم معاشرت کنید که با شما مخالفند

جملات قصار را جمع آوری کنید

کنجکاو باشید

خود را به چالش بکشید

توانایی تجسم خود را زیاد کنید. حداقل روزی 5 دقیقه تجسم کنید

هر روز از یک مسیر متفاوت بروید

ضرب المثل ها را به صورت خلاقانه تغییر دهید

هرروز را از شب قبلش برنامه ریزی کنید

 

 


 
 
معجزه قرآن
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٩:٥٢ ‎ب.ظ روز جمعه ٧ مهر ۱۳٩۱
 

خداوند در سوره "تین"(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان دین پژوه می گویند, احتمالا علت آن است که انجیر, یکی از میو ه های همه چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامین ها دارد, لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است.اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی شده است. قصه از این‌جا شروع شد که یک گروه پژوهشی ژاپنی, در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم ، درمغز انسان و حیوانات تولید می‌شود.این پروتئین، کاهش دهنده کلسترول خون ومسئول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بازتولیدش بعد از ۶۰سالگی تعطیل می‌شود. ژاپنی ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تامین آن ، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن پژوهان مصری نامه‌ای به این تیم تحقیقاتی می‌نویسد واعلام می‌کند که درکتاب مقدس مسلمانان، خداوند به انجیر و زیتون درکنار هم قسم خورده است.                    

 نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار در قرآن آمده است. 


 
 
نگران نباش
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ روز جمعه ٧ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
حق با شماست
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٠:٢٤ ‎ق.ظ روز جمعه ٧ مهر ۱۳٩۱
 


 
 
فیتیله
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٩:٥٤ ‎ق.ظ روز جمعه ٧ مهر ۱۳٩۱
 

فیتیله

کلاَ تعطیله


 
 
میلاد امام رضا ع مبارک باد
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٩:۱٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٤ مهر ۱۳٩۱
 

http://ch3.ir/samtekhoda/index.php?option=com_rsform&Itemid=294


 
 
بخند تا دنیا به روت بخنده
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٧:٤٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢ مهر ۱۳٩۱
 

بر اساس آخرین تحقیقات،

در هنگام خندیدن حداقل

میزان ۴ هورمون که در زمان استرس

و ناراحتی ترشح می شوند،

در بدن ما کاهش می یابد.

بقیه در ادامه مطلب


 
 
دروغ یا حقیقت
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ٧:۳۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢ مهر ۱۳٩۱
 

روزی دروغ به حقیقت گفت: مــــیل داری با هم به دریـــا برویم و شنـــا کنیم؟ حقیقــت ساده لــوح پذیرفت و گول خورد. آن دو با هم به کنار ساحل رفتند، وقتی به ساحل رسیدند حقیقت لباسهایش را در آورد. دروغ حیلــــه گـــر لباسهای او را پوشید و رفت. از آن روز همیشه حقیقت عــــریان و زشت است، اما دروغ درلبــــــاس حقیقت با ظاهری آراسته نمایان می شود


 
 
پاییز
نویسنده:رضا عقل و عشق - ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱ مهر ۱۳٩۱